کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

دیگر مقالات

نکات نگهداری لباس زمستانی

 

مراقبت و نگهداری از لباس‌های زمستانی خصوصا لباس‌های بافتنی بسیار مهم است. اگر از لباس‌های زمستانه مانند دورس و سویشرت به ‌خوبی نگهداری نشود،ممکن است به ‌سرعت از هم باز شده و گشاد و خراب ‌شود. خیلی راحت می‌توانید از بدشکل شدن و کهنگی لباس های زمستانی خود جلوگیری کنید.

نکات شستشوی لباس های زمستانی

بافت ها و دورس ها را تا کنید

دورس ها و ژاکت‌های سنگین خود را به جای آویزان کردن از چوب رختی تا کنید تا سالم تربماند زیرا آویزان کردن ممکن است باعث کش آمدن آنها شود. ژاکت‌ها،بافتنی‌ها و سوئیشرت‌ها را تا کنید و در کمد خود قرار دهید.البته بهتر است لباس‌های رنگی و تیره را جداگانه قرار داد.

از اتو کردن آنها در منزل بپرهیزید

از خشک‌کن و اتو برای خشک‌کردن لباس‌های بافتنی مانند دورس و هودی در منزل خودداری کنید.می توانید بلوز را به مدت ۵ دقیقه در یک حوله سنگین بپیچید تا آب اضافی‌اش گرفته شود. سپس آن را روی صفحه توری پهن کنید تا خشک شود.

قبل شستن لباس بروشور آن را مطالعه کنید

همیشه قبل از شستن لباس به برچسب داخل لباس دقت کنید. لباس هایی که روی آن نوشته شده است که فقط با مواد مخصوص و خشک‌شویی شسته بشوند،باید تنها با همین روش شسته ‌شود. در غیر اینصورت می‌توانید لباس را با دست و به آرامی بشویید. یادتان باشد که همیشه قبل از شستن لباس زمستانی خصوصا بافت ها بهتر است آن را کاملا برگردانید بعد آن را بشویید.

پالتو ها و کاپشن های خود را آویزان کنید

پوشاکی مانند پالتو یا کت و کاپشن‌های خود را نیز با چوب رختی محکم و پهن در کمد لباس‌تان آویزان کنید.شلوارهای کتان و جین را حتماً در کمد آویزان کنید اما بافتنی‌ها،و لباس های پشمی‌ها را نباید آویزان کنید.در مورد بلوزهای سبک بهتر است از چوب رختی و جالباسی‌های لایه‌ دار استفاده کنید بهتر از تا کردن آنها پرهیز کنید.

پیراهن های پشمی را جدا بزارید

برخی ازلباس های زمستانی دارای پرز و خز هستند،بهتر است در نگهداری آنها دقت بیشتری داشته باشید و آنها را جدا از سایر لباس‌ها قراردهید تا پرز و خز آنها روی دیگر لباس‌ها نریزد. لباس پشمی را باید به وسیله یک چوب رختی پهن آویزان کنید تا از قسمت شانه کش پیدا نکند، این لباس‌ها نباید در جای تنگ قرار گیرند زیرا نیاز به تنفس دارند.

شست وشوی مناسب لباس‌های زمستانی

پارچه کشمیر یکی از پارچه‌هایی است که برای دوخت لباس زمستانی به کار می‌رود، برای شستشوی اینگونه البسه بهتر است آنها را با دست و با آب سرد و شامپوی بچه بشویید تا نرمی و لطافت آن باقی بماند. در ضمن شستشوی اینگونه لباس‌ها دو بار در هر فصل کافی است.بعد از شستشو آنها را از روی دست آویزان نکنید چون آسیب خواهند دید، باید آنها را مانند یک توده دور هم پیچید و برای خشک کردن بر روی سطحی قرار داد و نباید آویزان شوند.

برای شستن لباس‌های پشمی از آب ولرم و یک ماده شوینده نسبتا ضعیف استفاده کنید و سپس با آب سرد آن را آبکشی کنید،البته بهتر است در اول و آخر فصل زمستان لباس‌های پشمی را به خشکشویی سپرده و در طول زمستان فقط با آب سرد و دست آن را شست. لباس‌های پشمی خود را با یک برس پرزگیر یا دندانه چرمی تمیز کنید تا خاک و پرز اضافی را از روی این لباس ها پاک شود.

برای لباس‌های پرزدار و مخمل هر از گاهی از پرزگیر استفاده کنید تا گرد و خاک و پرز از روی آنها برداشته شوند. برای شستشو لباس‌های مخمل می‌توانید از لباسشویی استفاده کنید و یا آن را داخل حمام مرطوب آویزان کنید تا چروک‌هایش برطرف شوند.

نگهداری از لباس چرم خیلی ساده می‌باشد، لکه‌های اینگونه پوشاک به وسیله یک پارچه نم‌دار پاک می‌شوند.اغلب می‌توان لباس‌های چرم را در ماشین لباسشویی شست اما ابتدا باید بوروشور داخل این پوشاک را مطالعه کنید. به هیچ عنوان آنها در خشک‌کن لباسشویی خشک نکنید چون ممکن است قسمت‌هایی از چرم ذوب شوند.

کت‌های پردار، ژاکت و جلیقه را می‌توان با ماشین لباسشویی شست اما آب باید گرم و با دور ملایم باشد اما برای خشک کردن آن ها باید روی آب سرد تنظیم بشه تا چروک‌های اضافی را از بین ببرد. اگر بعد از استفاده از خشک‌کن ماشین لباسشویی هنوز هم خشک نشده‌ ، آنها را دوباره درون خشک‌کن قرار دهید و این‌بار درجه گرما را بالاتر ببرید.

لباس‌هایی که دارای خز مصنوعی هستند، اصولاً قابل شستشو هستند اما آستر داخلی آنها قابل شستشو نیستند.همچنین برای خشک کردن این لباس‌ها نباید آنها را در برابر گرمای زیاد قرار داد.

نکات نگهداری شست و شوی انواع لباس زمستانی

لباس های پشمی

۱- برای از بین بردن چروك لباس‌های پشمی، بهترین كار این است كه اتو را روی درجه بخار قرار داده و با كمك بخار از راه دور چروك لباستان را برطرف كنید.
۲– پشم مصنوعی برای پرز و موی حیوانات مثل یک آهن ‌ربا عمل می کند مطمئن شوید که این لباس ها را همراه با لباس هایی بشویید که پرز ندارند.
۳- لکه های روی لباس پشمی را سعی کنید با آب سرد از بین ببرید بعد آن را برای شست و شوی بزارید.
۴- برای با دست شستن این لباس‌ها از یک ماده شوینده نیمه ضعیف و آب سرد استفاده کنید و قبل از اینکه لباس را با آب سرد بشویید اجازه بدهید ۳-۵ دقیقه در آب خیس بخورند و برای خشک کردن آن به آرامی آنها را بفشارید و اجازه بدهید آب از درون لباس بیرون برود.
۵بین پوشیدن لباس پشمی و شستن آنها ۲۴ ساعت زمان بگذارید تا دوباره به شکل اولیه خود برگردندهرگز از آب داغ و مواد شوینده قوی برای پارچه های پشمی استفاده نکنید و موقع استفاده از ماشین لباسشویی باید دور ماشین نیز متوسط باشد.

مخمل

بعضی از لباس‌های مخمل نیاز به عملیات خشک‌شویی دارند اما بعضی دیگر را می‌توان با ماشین شست. هرگز مخمل را اتو نکنید چرا که لباس چروک می‌شود و هم اتو رد و اثر خود را روی پارچه خواهد گذاشت اما می‌توانید از بخار برای برطرف کردن چروک‌ها استفاده کنید.البته باید این کار را از داخل لباس انجام بدهید. پارچه مخمل به راحتی صاف می‌شود پس از هرگونه فشار اتو خودداری کنید. می توانید از یک پرزگیر برای رهایی از گرد و خاک و پر استفاده کنید.

چرم مصنوعی

نگهداری از چرم مصنوعی خیلی ساده است.لکه‌ها معمولاً بوسیله یک پارچه نم‌دار جدا می‌شوند. اغلب آنها را می شود با ماشین لباسشویی شست اما هرگز آنها را در خشک کن قرار ندهید چرا که گرما ممکن است باعث ذوب شدنشان بشود.

چرم طبیعی

برای محافظت از این نوع چرم کمی باید بیشتر تلاش کنید.لکه‌های زیادی را می‌شود با پارچه نم‌دار جدا کرد هرچند لکه‌هایی مثل: جوهر نیاز به تلاش بیشتری دارد. برای تمیز کردن این لباس‌ها باید از مواد شوینده مناسب استفاده کرد.

خز مصنوعی

کلید موفقیت در مواجه با لباس‌های خزدار همان‌طور که حدس زده‌اید خواندن لیبل داخل لباس است.خز همیشه یک الیاف مصنوعی است که قابل شستشو است اما آستر داخلی این نوع لباس‌ها اغلب قابل شستشو نیست. یکی از دشمنان اصلی خز استفاده از گرمای زیاد است. لباس خزدار خود را از گرمای مستقیم دور کنید و هرگز برای خشک کردن آن از گرمای زیادی استفاده نکنید.

خز طبیعی

خز طبیعی از پوست خام حیوانات درست می‌شود و خود یک پروتئین است درست مثل موهای انسان. با این حال باید موقع تمیز کردن آنها حاشیه احتیاط را از دست نداد. اجازه ندهیدخز طبیعی بیش از حد خشک شود چرا که باعث ریختن آن می‌شود.

شال گردن ها

شال گردن ها باید حداقل ماهی یکبار شسته شود. اگر جنس شال‌ گردن شما حساس است از فرایندخشک‌شویی برای آن استفاده کنید. سعی کنید توجه داشته باشید شال زمستانی خود را در ماشین لباسشویی نیندازید زیرا ممکن است به الیاف آن آسیب برساند. از آب سرد و یک شوینده ملایم استفاده کنید و شال را داخل آب قرار دهید و به آرامی با دست آن را بشویید.حتی هنگام شستن با دست نیز از مالش بیش از حد خودداری کنید.

دستکش

دستکش‌های چرمی دوام بیشتری نسبت به دستکش‌های پشمی دارند و به راحتی هم لکه‌ها از روی آنها پاک می‌شود. اما سالی یکبار دستکش های خود را توسط فرایندخشک‌شویی بشویید. دستکش‌های پارچه‌ای را می شود شست اما آب داغ باعث می شود شکل خود را از دست ‌دهند.

لباس های بافت

بهترین روش شستن لباس‌های بافتنی که موجب افزایش عمر لباس می‌شود، شستن آن با دست است که مراحل انجام آن به شرح زیر است:
۱. یک ظرف بزرگ تمیز را از آب ولرم با دمای حداکثر ۳۵ درجه پر کنید،لباس بافتنی را با آرامی در آب قرار دهید و اجازه دهید تا چند دقیقه خیس بخورد.
۲. با دست کشیدن روی سطح آن، لباس را تمیز کنید دقت داشته باشید از چنگ زدن لباس ها خودداری کنید.
۳. برای آبکشی لباس باید با استفاده از آب تمیز آن را آبکشی کنید، بهتر است از آب سرد استفاده کنید ۴. برای خشک کردن لباس به هیچ عنوان لباس را مچاله نکنید، چلاندن لباس باعث بهم ریختن بافت لباس می‌شود بهتر است لباس را روی حوله‌ای تمیز پهن کنید و حوله و لباس را باهم لوله کنید و به آرامی حوله را فشار دهید تا رطوبت آن گرفته شود.برخی از ماشین‌های لباسشویی ها مدل شستشوی مخصوصی برای لباس‌های بافتنی دارند که اغلب با نام wool مشخص شده‌اند اگرچه توصیه ما این است که از شستن لباس‌های بافتنی با لباسشویی خودداری کنید، اما در صورت تمایل می‌توانید از این مدل شستشوی استفاده نمایید اما بهتر است که گزینه خشک‌کن ماشین لباسشویی را غیر فعال کنید.

 

نکات نگهداری و انبار لباس های زمستانی

محل مناسب جایی است که خشک و خنک و تاریک باشد و تهویه مناسب داشته باشد. زیر تخت و یا انباری محل مناسبی برای این کار است به شرطی که داخل کاورهای نگهداری لباس از پاکت‌های کوچک ژلی بوگیر و رطوبت گیر قرار دهید و آن‌ها را با فاصله نسبت به سطح زمین قرار دهید.توجه کنید که محل انبار لباس‌ها گرم نباشد چون دمای زیاد باعث پوسیدگی الیاف لباس می‌شود.لباس‌های زمستانی به ویژه لباس‌های بافتنی از الیاف طبیعی نیاز به گردش هوا و تهویه دارند.وقتی لباس‌ها به هم فشرده شوند ممکن است رطوبت در میان الیاف آن باقی بماند و باعث تغییر رنگ و قارچ زدن لباس و یا بوگرفتن آن شود.به همین دلیل استفاده از کاورهای پلاستیکی برای نگهداری از لباس های زمستانی به خصوص بافتنی‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

لباس های خزدار

لباس‌های خز دار را درون کیسه‌های لباس انبار نکنید مخصوصاً کیسه‌های پلاستیکی که لباس نمی‌توانددرون آن نفس بکشد.خز نیاز به هوا دارد تا جلوی خراب شدنش را بگیرد. همیشه قبل از پایان زمستان لباس‌های کشمیر خود را بشویید و سپس آنها را انبار کنید،چرا که در طول مدت استفاده این لباس‌ها بوهای مختلفی مثل: انواع عطر یا دود را به خود گرفته‌اند.

لباس های پشمی

هرگز لباس‌های پشمی یا شال‌های پشمی را تا نزنید بهترین راهكار آن است كه آن‌ها را دور یك لوله مقوایی یا استوانه پلاستیكی بپیچید.لباس‌های پشمی را درون کمدهای تنگ نگهداری نکنید چرا که این لباس‌ها برای سالم بودن نیاز به تنفس هوا دارند.اگر برای نگهداری لباس های پشمی و کرکی خود از نفتالین استفاده کردید، بهتر است پیش از استفاده از لباس ها آنها را بشوید و به طور غیرمستقیم زیر تابش نور خورشید خشک کنید . این کار موجب از بین رفتن بوی نفتالین لباس می شود.درصورتی كه یكی از لباس‌های پشمی‌تان خیلی چروك بود برای اتو كشیدن آن بهتر است از یك پارچه سفید كتان كه با آب مرطوب شده استفاده كنید.این پارچه را روی لباس پشمی قرار دهید و با درجه كم لباس‌تان را اتو كنید.برای نگهداری از لباس پشمی در كمد لباس‌ها حتما جیب لباس را خالی كرده و سعی كنید لباس‌تان را در محیط خنك نگهداری كنید.

لباس های مخمل

به محل نگهداری لباس مخمل دقت کنید ،لباس مخملی را نباید تا کنید و در محلی قرار دهید که تحت فشار باشد در این صورت چروک‌های زیادی روی آن می‌افتد و پارچه حجم و کیفیت خود را از دست می‌دهد.آن را در کاور نگذارید بلکه در کمد لباس آویزان کنید تا هم هوا بخورد و بو نگیرد و هم تحت فشار نباشد.قبل از انبار کردن لباس آن را پشت و رو کنید و با آب ولرم و شوینده ملایم بشویید و بدون فشار لباس را چنگ بزنید.

لباس های بافتنی

بافت ها لباس های حساسی هستند که باید به درستی نگهداری شوند.اگر از لباس های زمستانه بافت به خوبی نگهداری نشود،ممکن است به سرعت از هم باز بشود و گشاد و خراب شود.خیلی راحت می توانید از بدشکل شدن و کهنگی بلوزهای بافتنی خود جلوگیری کنید.بافت های سنگین خود را به جای آویزان کردن از چوبرختی بپیچید و تا کنید تا مرتب و تمیز بماند.
درمورد سایر بافت های سبک حتما از چوبرختی و جالباسی های لایه دار استفاده کنید.از خشک کن و اتو برای خشک کردن لباس های بافتنی مانند پلوور خودداری کنید.در عوض بلوز را به مدت ۵ دقیقه در یک حوله سنگین بپیچید تا آب اضافی اش گرفته بشود.
اگر قصد شستن لباس های بافت خود را با ماشین لباسشویی دارید یادتان باشد باید دمای ماشین لباس‌شویی‌ را بر روی درجه پایین قرار دهید تا با دمای پایین تر و زمان کم تری شسته شود تا لباس
بعد از شست‌وشو گشاد نشود.

لباس های چرم

هميشه چرم را خوب گردگيري کنيد.اگرگرد و خاک روي چرم بماند، به مرور زمان آن را خراب مي‌کند.اگر ماده‌اي روي چرم ريخته که با دستمال خشک پاک نمي‌شود با کف صابون و يک اسفنج، به آرامي روي سطح چرم بکشيد و لکه را پاک کنيد و بعد با يک دستمال خشک چرم را خشک کنيد.اگر لکه‌اي خيلي عميق روي چرم درست شده سعي نکنيد هر طور شده آن را از بين ببريد چون ممکن است به خود چرم آسيب بزنيد.هر چند ماه يک بار، محصولات چرمي خود را با واکس مخصوص چرم واکس بزنيد. استفاده از واکس معمولي، در درازمدت باعث خورد شدن سطح چرم مي‌شود.
چرم در رطوبت زياد کپک مي‌زند بنابراين آن را در جايي که بسيار مرطوب است نگهداري نکنيد. هيچ‌وقت چرم را در پلاستيک نگه نداريد چون اين کار باعث مي‌شود که رطوبت احتمالي موجود در چرم خشک نشود.

بهتر است چرم را شب خوب واکس بزنيد و در جايي دربسته بگذاريد و تا صبح نگه داريد زیرا چرمي که تازه واکس خورده و هنوز واکس به خوردش نرفته به سرعت در طول روز گردوخاک را به خود جذب مي‌کند و صدمه مي‌بيند،علاوه بر اين، رنگ چرم نيز تيره و کدر مي‌شود.بنابراین هرگز نگذاريد چرم به مدت زياد آفتاب بخورد.براي نگهداري چرم در خانه،آن را در کمدي دور از آفتاب و گردوخاک قرار دهيد.
اگر براي مدتي نمي‌خواهيد از وسايل و لباس‌هاي چرمي خود استفاده کنيد،داخل آن را با روزنامه پرکنيد تا شکل ظاهري آن آسيب نبيند.لباس‌ها را نيز خوابيده داخل کمد بگذاريد طوري که تا نخورده باشند.

 

نگهداری لباس های زمستانی از اهمیت بالایی برخوردار است و آسیب پذیری بیشتری دارند و نگهداری آنها سخت تر استاما  اگر موارد بالا را در شست وشوی و انبار آنها رعایت کنید لباس های پاییزه و زمستانه شما سالم تر می ماند و از آن در مدت زمان بیشتری می توانید استفاده کنید . نکته ای که قبل از همه این موارد باید در زمان انتخاب لباس مناسب در نظر داشته باشید کیفیت جنس و نوع پارچه لباس ها است .کیفیت تضمینی پارچه ها و دوخت در برند های لباس این امکان را برای شما فراهم می کند تا با اطمینان بیشتر لباس دلخواهتان را مدت بیشتر با ظاهری مناسب داشته باشید.

فهرست مطالب

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پریمو یک برند پوشاک ایرانی زیر مجموعه شرکت شیک پوش آرا سهامی خاص می باشد. آغاز به کار ما از سال 1354 با تولید پوشاک مردانه در تهران شکل گرفت و با تکیه بر اصالت و تخصص، موفق به پیشرفت و تاسیس فروشگاه های خرده فروشی با هدف عرضه مستقیم محصولات به مصرف کننده از مبدا تولید شدیم. 

جهت همکاری

با پریمو کلیک کنید

ارسال رزومه

کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت شیک پوش آرا می‌باشد.

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user